SPOV ČR podporuje komplexní pozměňovací návrh ODS, Pirátů, KDU-ČSL, TOP 09 a STAN k novému stavebnímu zákonu. Zákon musí být jednodušší, levnější a nesmí zapomínat na samosprávy!
ODS, Piráti, lidovci, TOP 09 a STAN představili 28. ledna 2021 na brífingu k programu 79. schůze Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR komplexní pozměňovací návrh k novému stavebnímu zákonu. Společný pozměňovací návrh má za cíl zjednodušit a zrychlit stavební řízení. Opoziční politici se opírají především o digitalizaci a co nejjednodušší stavební řízení. Na rozdíl od vlády nechtějí centrální stavební úřad, ale zachovávají více pravomocí samosprávám.
Dále najdete odkazy na vládní návrh nového stavebního zákona, písemné návrhy poslanců a další informace.
„Přinesli jsme České republice dobrou zprávu v podobě pozměňovacího návrhu k vládní novele stavebního zákona. Naše úprava znamená významné zkrácení cesty k získání stavebního povolení, lidé tedy budou moci snáz stavět domy a stát budovat infrastrukturu. Důležité je, že na rozdíl od vlády nechceme od každého občana 2 500 korun na zřízení nového stavebního úřadu, který by vyšel až na 25 miliard. Stavíme na digitalizaci, vystačíme si se stávajícími úřady, které jsou dostatečně blízko lidem. Tím zjednodušujeme a zkracujeme stavební řízení,“ říká místopředseda ODS Martin Kupka.
„Digitalizace stavebního řízení, obsahující například zavedení digitálních technických map, elektronické dokumentace, automatické hlídání termínů, je klíčovou součástí návrhu. Přinese zrychlení výstavby, odlehčí administrativu stavebníkům, úředníkům a celkově sníží náklady a přispěje k lepší dostupnosti bydlení. Druhým zásadním bodem je posílení samospráv v oblasti územního plánování, kde největším městům dáme možnost vytvořit si vlastní městské stavební předpisy a menším obcím možnost moci tvořit územní plán bez povolení krajského úřadu. Tím samosprávám dáme šanci tvořit územní plán nezávisle a rychle s ohledem na nejlepší zájmy místních lidí, protože o občany nám jde především,” vysvětluje předseda Pirátů Ivan Bartoš.
„Stavební řízení je momentálně dlouhé, drahé a extrémně složité. Potřebujeme ho zjednodušit, zlevnit pro občana i pro stát a umožnit zájemci o stavění, aby si mohl vše potřebné vyřídit ideálně v dosahu současného bydliště a nejdéle za 4 měsíce. To vše přináší náš společný návrh na změnu stavebního řízení. Ve vládní verzi je naopak termín několika let a řízení by mělo probíhat v krajských městech, to rozhodně není cesta, kterou se chceme vydat,“ říká senátorka KDU-ČSL Anna Hubáčková.
„Samosprávy si na rozdíl od současné vlády zaslouží naši důvěru. I proto naše verze pozměňovacího zákona počítá s tím, že tři největší města v České republice budou moci formovat požadavky na výstavbu přijetím vlastních městských stavebních předpisů. Domnívám se, že to výrazně zjednoduší, zpřehlední a také zkrátí stavební řízení,“ uvádí poslanec TOP 09 Dominik Feri.
„Vládní návrh stavebního zákona je na jedné straně prezentován líbivým heslem, na straně druhé ale znamená přesuny tisíců úředníků do budov, které ještě neexistují i 24 miliard korun, vynaložených na pouhé spuštění centralizovaného systému stavebního procesu. Naší prioritou je, aby úřady zůstaly co nejblíže občanům. Vládní návrh bohužel míří opačným směrem,“ dodává místopředsedkyně STAN Věra Kovářová.
V prvním čtení byly Poslaneckou sněmovnou projednány vládní návrh novely stavebního zákona /sněmovní tisk 1008/0/ a vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím stavebního zákona /sněmovní tisk 1009/0/.
Na 79. schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR jsou zařazeny tyto body, související s novelou stavebního zákona:
98. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 200/1994 Sb., o zeměměřictví a o změně a doplnění některých zákonů souvisejících s jeho zavedením, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 47/2020 Sb., kterým se mění zákon č. 200/1994 Sb., o zeměměřictví a o změně a doplnění některých zákonů souvisejících s jeho zavedením, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 1029/ - prvé čtení
138. Návrh poslanců Martina Kupky, Petra Fialy, Zbyňka Stanjury, Jany Černochové a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 279/ - prvé čtení – základ komplexního pozměňovacího návrhu ODS, Pirátů, KDU-ČSL, TOP 09 a STAN
156. Návrh poslanců Markéty Pekarové Adamové, Miroslava Kalouska, Dominika Feriho, Heleny Langšádlové, Karla Schwarzenberga, Františka Váchy a Vlastimila Válka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 383/ - prvé čtení
182. Návrh poslanců Ondřeje Polanského, Zuzany Ožanové, Leo Luzara, Marka Výborného, Heleny Langšádlové, Věry Kovářové, Jany Levové a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 484/ - prvé čtení – základ komplexního pozměňovacího návrhu poslance Kolovratníka a dalších
250. Návrh poslance Petra Dolínka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 827/ - prvé čtení
Podle vystoupení na dalším brífingu v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR 28. ledna 2021, které se účastnili poslanci Adam Kalous (ANO), Petr Dolínek (ČSSD) a Leo Luzar (KSČM) se dá očekávat, že se ANO, ČSSD a KSČM budou snažit postupovat při třetím čtení koordinovaně.
„Přinesli jsme České republice dobrou zprávu v podobě pozměňovacího návrhu k vládní novele stavebního zákona. Naše úprava znamená významné zkrácení cesty k získání stavebního povolení, lidé tedy budou moci snáz stavět domy a stát budovat infrastrukturu. Důležité je, že na rozdíl od vlády nechceme od každého občana 2 500 korun na zřízení nového stavebního úřadu, který by vyšel až na 25 miliard. Stavíme na digitalizaci, vystačíme si se stávajícími úřady, které jsou dostatečně blízko lidem. Tím zjednodušujeme a zkracujeme stavební řízení,“ říká místopředseda ODS Martin Kupka.
„Digitalizace stavebního řízení, obsahující například zavedení digitálních technických map, elektronické dokumentace, automatické hlídání termínů, je klíčovou součástí návrhu. Přinese zrychlení výstavby, odlehčí administrativu stavebníkům, úředníkům a celkově sníží náklady a přispěje k lepší dostupnosti bydlení. Druhým zásadním bodem je posílení samospráv v oblasti územního plánování, kde největším městům dáme možnost vytvořit si vlastní městské stavební předpisy a menším obcím možnost moci tvořit územní plán bez povolení krajského úřadu. Tím samosprávám dáme šanci tvořit územní plán nezávisle a rychle s ohledem na nejlepší zájmy místních lidí, protože o občany nám jde především,” vysvětluje předseda Pirátů Ivan Bartoš.
„Stavební řízení je momentálně dlouhé, drahé a extrémně složité. Potřebujeme ho zjednodušit, zlevnit pro občana i pro stát a umožnit zájemci o stavění, aby si mohl vše potřebné vyřídit ideálně v dosahu současného bydliště a nejdéle za 4 měsíce. To vše přináší náš společný návrh na změnu stavebního řízení. Ve vládní verzi je naopak termín několika let a řízení by mělo probíhat v krajských městech, to rozhodně není cesta, kterou se chceme vydat,“ říká senátorka KDU-ČSL Anna Hubáčková.
„Samosprávy si na rozdíl od současné vlády zaslouží naši důvěru. I proto naše verze pozměňovacího zákona počítá s tím, že tři největší města v České republice budou moci formovat požadavky na výstavbu přijetím vlastních městských stavebních předpisů. Domnívám se, že to výrazně zjednoduší, zpřehlední a také zkrátí stavební řízení,“ uvádí poslanec TOP 09 Dominik Feri.
„Vládní návrh stavebního zákona je na jedné straně prezentován líbivým heslem, na straně druhé ale znamená přesuny tisíců úředníků do budov, které ještě neexistují i 24 miliard korun, vynaložených na pouhé spuštění centralizovaného systému stavebního procesu. Naší prioritou je, aby úřady zůstaly co nejblíže občanům. Vládní návrh bohužel míří opačným směrem,“ dodává místopředsedkyně STAN Věra Kovářová.
V prvním čtení byly Poslaneckou sněmovnou projednány vládní návrh novely stavebního zákona /sněmovní tisk 1008/0/ a vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím stavebního zákona /sněmovní tisk 1009/0/.
Na 79. schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR jsou zařazeny tyto body, související s novelou stavebního zákona:
98. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 200/1994 Sb., o zeměměřictví a o změně a doplnění některých zákonů souvisejících s jeho zavedením, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 47/2020 Sb., kterým se mění zákon č. 200/1994 Sb., o zeměměřictví a o změně a doplnění některých zákonů souvisejících s jeho zavedením, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 1029/ - prvé čtení
138. Návrh poslanců Martina Kupky, Petra Fialy, Zbyňka Stanjury, Jany Černochové a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 279/ - prvé čtení – základ komplexního pozměňovacího návrhu ODS, Pirátů, KDU-ČSL, TOP 09 a STAN
156. Návrh poslanců Markéty Pekarové Adamové, Miroslava Kalouska, Dominika Feriho, Heleny Langšádlové, Karla Schwarzenberga, Františka Váchy a Vlastimila Válka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 383/ - prvé čtení
182. Návrh poslanců Ondřeje Polanského, Zuzany Ožanové, Leo Luzara, Marka Výborného, Heleny Langšádlové, Věry Kovářové, Jany Levové a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 484/ - prvé čtení – základ komplexního pozměňovacího návrhu poslance Kolovratníka a dalších
250. Návrh poslance Petra Dolínka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 827/ - prvé čtení
Podle vystoupení na dalším brífingu v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR 28. ledna 2021, které se účastnili poslanci Adam Kalous (ANO), Petr Dolínek (ČSSD) a Leo Luzar (KSČM) se dá očekávat, že se ANO, ČSSD a KSČM budou snažit postupovat při třetím čtení koordinovaně.
„Přinesli jsme České republice dobrou zprávu v podobě pozměňovacího návrhu k vládní novele stavebního zákona. Naše úprava znamená významné zkrácení cesty k získání stavebního povolení, lidé tedy budou moci snáz stavět domy a stát budovat infrastrukturu. Důležité je, že na rozdíl od vlády nechceme od každého občana 2 500 korun na zřízení nového stavebního úřadu, který by vyšel až na 25 miliard. Stavíme na digitalizaci, vystačíme si se stávajícími úřady, které jsou dostatečně blízko lidem. Tím zjednodušujeme a zkracujeme stavební řízení,“ říká místopředseda ODS Martin Kupka.
„Digitalizace stavebního řízení, obsahující například zavedení digitálních technických map, elektronické dokumentace, automatické hlídání termínů, je klíčovou součástí návrhu. Přinese zrychlení výstavby, odlehčí administrativu stavebníkům, úředníkům a celkově sníží náklady a přispěje k lepší dostupnosti bydlení. Druhým zásadním bodem je posílení samospráv v oblasti územního plánování, kde největším městům dáme možnost vytvořit si vlastní městské stavební předpisy a menším obcím možnost moci tvořit územní plán bez povolení krajského úřadu. Tím samosprávám dáme šanci tvořit územní plán nezávisle a rychle s ohledem na nejlepší zájmy místních lidí, protože o občany nám jde především,” vysvětluje předseda Pirátů Ivan Bartoš.
„Stavební řízení je momentálně dlouhé, drahé a extrémně složité. Potřebujeme ho zjednodušit, zlevnit pro občana i pro stát a umožnit zájemci o stavění, aby si mohl vše potřebné vyřídit ideálně v dosahu současného bydliště a nejdéle za 4 měsíce. To vše přináší náš společný návrh na změnu stavebního řízení. Ve vládní verzi je naopak termín několika let a řízení by mělo probíhat v krajských městech, to rozhodně není cesta, kterou se chceme vydat,“ říká senátorka KDU-ČSL Anna Hubáčková.
„Samosprávy si na rozdíl od současné vlády zaslouží naši důvěru. I proto naše verze pozměňovacího zákona počítá s tím, že tři největší města v České republice budou moci formovat požadavky na výstavbu přijetím vlastních městských stavebních předpisů. Domnívám se, že to výrazně zjednoduší, zpřehlední a také zkrátí stavební řízení,“ uvádí poslanec TOP 09 Dominik Feri.
„Vládní návrh stavebního zákona je na jedné straně prezentován líbivým heslem, na straně druhé ale znamená přesuny tisíců úředníků do budov, které ještě neexistují i 24 miliard korun, vynaložených na pouhé spuštění centralizovaného systému stavebního procesu. Naší prioritou je, aby úřady zůstaly co nejblíže občanům. Vládní návrh bohužel míří opačným směrem,“ dodává místopředsedkyně STAN Věra Kovářová.
V prvním čtení byly Poslaneckou sněmovnou projednány vládní návrh novely stavebního zákona /sněmovní tisk 1008/0/ a vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím stavebního zákona /sněmovní tisk 1009/0/.
Na 79. schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR jsou zařazeny tyto body, související s novelou stavebního zákona:
98. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 200/1994 Sb., o zeměměřictví a o změně a doplnění některých zákonů souvisejících s jeho zavedením, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 47/2020 Sb., kterým se mění zákon č. 200/1994 Sb., o zeměměřictví a o změně a doplnění některých zákonů souvisejících s jeho zavedením, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 1029/ - prvé čtení
138. Návrh poslanců Martina Kupky, Petra Fialy, Zbyňka Stanjury, Jany Černochové a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 279/ - prvé čtení – základ komplexního pozměňovacího návrhu ODS, Pirátů, KDU-ČSL, TOP 09 a STAN
156. Návrh poslanců Markéty Pekarové Adamové, Miroslava Kalouska, Dominika Feriho, Heleny Langšádlové, Karla Schwarzenberga, Františka Váchy a Vlastimila Válka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 383/ - prvé čtení
182. Návrh poslanců Ondřeje Polanského, Zuzany Ožanové, Leo Luzara, Marka Výborného, Heleny Langšádlové, Věry Kovářové, Jany Levové a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 484/ - prvé čtení – základ komplexního pozměňovacího návrhu poslance Kolovratníka a dalších
250. Návrh poslance Petra Dolínka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 827/ - prvé čtení
Podle vystoupení na dalším brífingu v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR 28. ledna 2021, které se účastnili poslanci Adam Kalous (ANO), Petr Dolínek (ČSSD) a Leo Luzar (KSČM) se dá očekávat, že se ANO, ČSSD a KSČM budou snažit postupovat při třetím čtení koordinovaně.
Přílohy:
Příloha č. 1.: priloha-c-5-srovnani-stavebni-zakon.pdf
Typ souboru: PDF dokument, Velikost: 26,21 kB
Příloha č. 2.: Porovnání KPN.xlsx
Typ souboru: XLSX dokument, Velikost: 10,43 kB